window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-10827022417'); (function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N8327BQ');
×
Jak rozmawiać z dziećmi o szkole?

Pójście do szkoły to jedno z największych wydarzeń w życiu dziecka. Edukacja szkolna trwa niemal 13 lat i ma ogromny wpływ na młodego człowieka - to w szkole uczyliśmy się, jak znajdować i przyswajać informacje, a potem wykorzystywać je do rozwiązywania problemów. Było to również miejsce, gdzie zawiązywaliśmy pierwsze przyjaźnie, a rówieśnicy mieli na nas ogromny wpływ. Okres szkolny to także wyzwanie dla rodziców. Jak rozmawiać z dziećmi o szkole, aby je wesprzeć i zachęcić do zwierzeń? 

Dlaczego rozmowa z dzieckiem o szkole jest ważna?

Jak często zdarzyło ci się usłyszeć w odpowiedzi na pytanie “Jak było w szkole?” - “W porządku.” albo “Dobrze.”? Czy masz wrażenie, że twoje dziecko nigdy samo nic nie mówi o tym, jak spędziło dzień, albo codziennie odpowiada w ten sam sposób? Nie martw się. Wielu rodziców mierzy się z tym problemem. Niektóre dzieci nie lubi rozmawiać o szkole, a rodzice słysząc lakoniczną odpowiedź nie wiedzą, co zrobić, by uzyskać więcej informacji. Czasem też pojawia się obawa, że zbyt wiele pytań rozzłości dziecko i zniechęci je do rozmów w przyszłości.

Rozmowy z dziećmi nie zawsze są łatwe, ale jeśli rodzice nauczą się skutecznej komunikacji, przyniesie ona wiele korzyści. W badaniach dowiedziono, że dobra komunikacja między rodzicem a dzieckiem może zapobiec niskiej samoocenie i słabym osiągnięciom w nauce. Co więcej, dzięki zaangażowanym rodzicom dzieci wykazują większe zainteresowania, są bardziej aktywne w zdobywaniu celów edukacyjnych i osiągają lepsze wyniki w nauce.

Jak rozmawiać z dziećmi w wieku szkolnym?

Oczywistym jest fakt, że ton i słownictwo, z jakimi rozmawia się z dzieckiem, należy dostosować do wieku i etapu rozwoju pociechy. Dzieci pierwszych klas szkół podstawowych nie rozumieją jeszcze wszystkich kwestii, więc rozmowa z nimi będzie uproszczona. Konwersację można zacząć od pytań zamkniętych, na które odpowiada się “tak” lub “nie”, a następnie zacząć zadawać nieco bardziej szczegółowe pytania. Zapytaj, jaki był temat lekcji i co dziecko malowało, wyklejało lub wycinało. Dowiedz się, jaka była treść czytanek i o czym twoje dziecko rozmawiało z rówieśnikami. 

Pamiętaj o tym, by nie zadawać pytań dziecku od razu po powrocie do szkoły - każdy musi mieć czas na odpoczynek i odreagowanie napięcia. Lepiej rozmawia się na spacerze albo podczas przygotowywania obiadu. Dobrym pomysłem jest luźne opowiedzenie o swoim dniu w pracy, ponieważ może zachęcić to dziecko do podzielenia się swoimi wrażeniami. Czasem rozmowa na zupełnie inne tematy może w sposób naturalny prowadzić do rozmowy o szkole.

Przykładowe pytania, które mogą ci pomóc

Oto zestaw pytań, dzięki którym zachęcisz dziecko do rozmowy i unikniesz odpowiedzi “dobrze” czy “nic nowego”. Spróbuj rozpocząć od nich rozmowę lub opowiedz coś o sobie, by stworzyć odpowiednią atmosferę.

  1. Z kim dzisiaj spędzałeś czas?
  2. Opowiedz mi, w co graliście na lekcji WF-u?/ My zawsze graliśmy w szkole w koszykówkę, a jak to jest u was?
  3. Jakie nowe przedmioty masz w tym roku?
  4. Co zabawnego zdarzyło się dziś na lekcjach?
  5. Jakie lektury czytacie w tym roku?
  6. Jakiego ciekawego nauczyciela macie w klasie i czego was uczy?
  7. Wiem, że w tym roku masz więcej osób w klasie. Opowiesz mi coś o nich?
  8. Jaka była najciekawsza rzecz, o której opowiadał nauczyciel?
  9. Z kim najbardziej lubisz rozmawiać w szkole?
  10. Masz już swój plan zajęć, prawda? Jakich przedmiotów będziesz uczył się w tym roku?

Rozmowa z nastolatkiem to wyzwanie, które warto podjąć

Okres dorastania rządzi się swoimi prawami. Nastolatkowie dążą do osiągnięcia większej autonomii i bardzo ważną rolę odgrywa dla nich możliwość decydowania o sobie. Relacje z rodzicami zmieniają się, ponieważ młodzi ludzie stają się bardziej skryci i chętniej dzielą się swoimi problemami z rówieśnikami. Czy to oznacza, że lepiej unikać rozmów, niż narażać się na złość i gniew dziecka? Oczywiście nie. Jak więc rozmawiać z nastolatkiem?

Przede wszystkim słuchaj, o czym opowiada. Jeśli ciekawi cię, co wydarzyło się u niego w szkole, zadawanie pytań będzie mniej skuteczne niż po prostu aktywne słuchanie i okazywanie zainteresowania tym, o czym nastolatek mówi. Okazuj zaufanie i traktuj wszystkie trudności, z którymi dziecko się mierzy jako ważne. Jeśli nastolatek chwali się jakimś projektem, doceń jego wysiłki i pochwal za kreatywność. Nawet jeśli wydaje ci się, że nastolatek nie przejmuje się tym, co o nim sądzisz i tak nadal liczy się dla niego twoja aprobata.

Na czym polega aktywne słuchanie i jak je stosować?

Aktywne słuchanie to forma komunikacji, za pomocą której okazuje się drugiej osobie zainteresowanie i akceptację. Jedną z technik stosowanych w ramach aktywnego słuchania jest powtarzanie swoimi słowami usłyszanej historii. Dzięki temu dziecko wie, że rodzic był ciekawy, o czym opowiadało i chce upewnić się, czy opiekun dobrze zrozumiał przekaz. W aktywnym słuchaniu nie chodzi o wyrażanie swojej opinii, ale skupianie się na odczuciach i emocjach dziecka. Ważne jest potakiwanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem oraz unikanie ponaglania podczas rozmowy.

Trudności szkolne - jak o nich rozmawiać

Warto pamiętać o tym, że rozmowa o szkole to nie tylko pytania o oceny i lekcje do odrobienia. Stopnie szkolne nie powinny stanowić podstawy do oceny umiejętności dziecka i deprecjonowania jego wartości. Szkoła niesie ze sobą zarówno pozytywne jak i negatywne emocje. Trudności w szkole doświadcza praktycznie każdy uczeń. Sprawdziany, odpytywania, wystąpienia przed klasą - to wszystko może powodować stres, niepokój i obawy przed porażką. Przyczyną problemów szkolnych mogą być inni uczniowie, którzy poniżają i wyśmiewają słabszych oraz brak akceptacji przez klasę

Rozmowa o trudnościach szkolnych może być bardzo trudna dla dziecka. Jeśli tylko rodzic zauważy, że dziecko sygnalizuje istnienie jakiegoś problemu, powinien zachęcić je do opowiedzenia o tym. Niekiedy zdarza się, że niepowodzenia w nauce wynikają ze złej sytuacji panującej w domu - częstych kłótni rodziców, zbyt wysokich wymagań stawianych dzieciom, ograniczania ich wolności czy braku akceptacji znajomych. Konflikty rodzinne sprawiają, że dziecko nie ma z kim porozmawiać i może bać się powrotu do domu. 

Czasem od nauki odciągają inne aktywności, które dla dzieci wydają się ciekawsze i bardziej absorbujące. Niektórym uczniom brakuje umiejętności zorganizowania własnego czasu, zwłaszcza gdy rozpraszają je telefony komórkowe i gry komputerowe. W takim przypadku warto pomóc dziecku ułożyć plan dnia, w którym znajdzie się miejsce na wykonanie zadań do szkoły jak i spędzenie czasu w taki sposób, w jaki dziecko sobie wybierze.

Jeśli dziecko nie chce rozmawiać z rodzicami, może zwrócić się do pedagoga lub psychologa szkolnego. Rozmowa to pierwszy krok do zauważenia problemu i zainicjowania działania, które pomoże dziecku w uporaniu się z trudnościami życiowymi. Pamiętaj, aby interesować się tym, jak twoje dziecko spędza czas w szkole. Okres dzieciństwa ma znaczący wpływ na kształtowanie się tożsamości i sposób radzenia sobie z problemami w dorosłości. 

Kontakt

Jeśli masz pytania napisz lub zadzwoń!

Nasi eksperci są do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku od 07:00 do 15:00

Kontakt

WIOSENNA PROMOCJA %% Rabaty do -60%