window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-10827022417'); (function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N8327BQ');
×
Jak wesprzeć rozwój mowy w pierwszym roku życia dziecka

Najdynamiczniejszy rozwój obserwowany u dzieci przypada na pierwszy rok życia. Zmiany zachodzące w tym czasie dotykają niemal każdej sfery rozwoju – motorycznej, psychicznej i społecznej. Tak samo, jak wspierać można doskonalenie umiejętności chodzenia czy siedzenia, podobnie w pierwszym roku życia stymulować można kompetencje językowe dziecka.

Rozwój mowy dziecka w pierwszym roku życia

Stymulacja aparatu mowy w dużej mierze przebiega samoistnie i często nie jesteśmy świadomi, że wspieramy jego rozwój poprzez wykonywanie codziennych czynności naturalnych przy opiece nad niemowlęciem. 

Rozwój mowy dziecka w pierwszym roku podzielić można na trzy etapy. Na początku, około 2–3 miesiąca życia dziecko zaczyna głużyć, czyli wydawać specyficzne dźwięki (nie mieszczące się w systemie fonologicznym naszego języka) o przypadkowym miejscu artykulacji — gli, tli, kli, gla, bli, ebw itp. Głużenie u dzieci najczęściej jest oznaką dobrego samopoczucia i początkowo ma charakter samorzutny a następnie pojawia się już jako reakcja na widok bliskiej osoby.

Kolejnym etapem rozwoju jest gaworzenie, pojawiające się około 6 miesiąca życia dziecko. Dziecko zaczyna powtarzać takie dźwięki jak: ma - ma..., ba - ba..., ta - ta..., la - la... Sylaby te nie mają jeszcze dla niemowlęcia konkretnego znaczenia. Gaworzenie uczy dziecko, że odpowiednie ułożenie narządów mowy powoduje wydawanie odpowiednich dźwięków.

Trzecia faza, tzw. echolalia, pojawia się około 10 miesiąca życia i jest to okres melodii. W tym czasie dziecko przejawia tendencję do powtarzania własnych i zasłyszanych słów, które doskonali metodą prób i błędów. Niemowlę kojarzy wielokrotnie powtarzane dźwięki ze wskazywaniem odpowiedniej osoby lub przedmiotu, co prowadzi do wypowiadania ze zrozumieniem pierwszych słów: mama, tata, baba, lala. Umiejętność tą zdobywa dziecko około 1 roku życia. W słowniku dziecka możemy już zaobserwować samogłoski a, o, u, e, y, i oraz spółgłoski m., p, b, t, d.

Najlepszymi sposobami na wspieranie rozwoju mowy u dziecka w pierwszym roku życia są:

  • karmienie piersią — ssanie pokarmu mamy ćwiczy mięśnie aparatu mowy;
  • mówienie do dziecka — tylko dzięki osłuchaniu się z mową dziecko jest w stanie się jej nauczyć (tzw. "kąpiele słowne");
  • używanie poprawnych form słów — nie zaleca się mówienia do dziecka za pomocą nieistniejących w języku polskim zdrobnień (zrezygnujmy z zabaweciek, piesećków itp.);
  • czytanie dziecku — nie tylko wspiera rozwój mowy ale zacieśnia więzi pomiędzy Maluchem a opiekunami (obecnie na rynku znaleźć można również szeroki wybór książeczek wspierających mowę);
  • zabawy angażujące mięsnie aparatu mowy — robienie min, dmuchanie, prychanie, parskanie, wszystko to podobnie jak ssanie piersi wzmacnia i uelastycznia cały aparat mowy dziecka;
  • poprawianie błędów dziecka — gdy dziecko popełni błąd warto powtórzyć jego wypowiedź w poprawnej formie nie wymagając od dziecka powtórzenia (aby nie zniechęcać Malucha);
  • ćwiczenia koordynacji ruchowej rączek dziecka — pole w korze mózgowej odpowiedzialne za koordynację rączek sąsiaduje bezpośrednio z polem odpowiedzialnym za mowę;
  • otaczanie dziecka dźwiękami i melodiami — zachęca niemowlę do podejmowania własnych prób wydawania dźwięków i eksplorowania możliwości aparatu mowy.
Kontakt

Jeśli masz pytania napisz lub zadzwoń!

Nasi eksperci są do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku od 07:00 do 15:00

Kontakt

 Wielkanoc z Rabatami %% do -60%