×
Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka

Na pierwszy rok po narodzinach dziecka przypada najsilniejszy i najbardziej dynamiczny w całym życiu rozwój. Zdobywane w tym czasie umiejętności są istnymi krokami milowymi wywracającymi świat malucha do góry nogami. Małe życiowe rewolucje, z którymi wiążą się skoki rozwojowe często powodują pogorszenie się nastroju dziecka. Uświadomienie sobie, że jest to naturalny etap rozwoju, pomoże nam lepiej zrozumieć zachowanie dziecka.

Specjaliści wyróżniają 7 głównych skoków rozwojowych przypadających na okres niemowlęctwa dziecka. Należy pamiętać, że niemowlęta rozwijają się w różnym tempie dlatego też przewidywany czas wystąpienia skoków rozwojowych również jest jedynie orientacyjny i nie powinno nas niepokoić jeśli obserwujemy u naszego dziecka skok w nieco innym czasie niż ten „książkowy”. Ma to związek z rozwojem mózgu, u maluchów urodzonych wcześniej skoki rozwojowe pojawiają się zazwyczaj później, zaś u niemowląt, które przyszły na świat po terminie, trochę wcześniej — ich mózg rozwijał się już w życiu płodowym.

Skok rozwojowy to nic innego jak nabycie nowej ważnej dla dziecka i jego funkcjonowania w otaczającym świecie umiejętności. Często tego typu wydarzenia poprzedzane są tzw. kryzysem — negatywną zmianą, jaka zachodzi w zachowaniu niemowlaka lub regresem w zdobytych dotychczas umiejętnościach. Dziecko może stać się bardziej marudne i płaczliwe, może domagać się więcej uwagi od opiekunów. Często pojawiają się problemy ze spaniem, jedzeniem i innymi normalnymi dotychczas aktywnościami. Pierwsze skoki rozwojowe i poprzedzający je okres regresu są stosunkowo krótkie, jednak im dziecko jest starsze czas pogorszenia nastroju wydłuża się.

Pierwszy skok rozwojowy dziecka (około 5 tygodnia życia)

W pierwszym tygodniach życia głównymi zajęciami noworodka jest jedzenie i spanie. Po pierwszym miesiącu, a około 5 tygodnia zmysły dziecka wyostrzają się, przez co maluch odbiera otoczenie intensywniej i bardziej świadomie niż dotychczas. To pierwszy skok rozwojowy. Po nim niemowlę potrafi skupiać wzrok na blisko znajdujących się przedmiotach, np. twarzy mamy (od tego momentu rozpoczyna ją również kojarzyć i rozpoznawać).

Po pierwszym skoku rozwojowym możemy zaobserwować następujące zmiany:

  • niemowlę jest bardziej świadome dotyku, dźwięków, zapachów,
  • wydłuża się czas aktywności malucha pomiędzy drzemkami,
  • dziecko obserwuje i słucha z większym niż dotychczas skupieniem,
  • niemowlę zaczyna się uśmiechać i płakać prawdziwymi łzami,
  • poprawia się trawienie pokarmu (dziecko mniej ulewa i rzadziej mu się odbija).

Drugi skok rozwojowy dziecka (około 7–9 tygodni po urodzeniu)

Od około 7 tygodnia dziecko zaczyna lepiej rozróżniać docierające do niego bodźce. Kojarzy i rozpoznaje dźwięki, zapachy i smaki. Skupia swoją uwagę na twarzy mamy bacznie ją obserwując. Wsłuchuje się w głos opiekunów, melodie wygrywane przez zabawki i puszczany mu piosenki. Dziecko zaczyna być również świadome ruchów własnych rączek. Na ten okres przypada wzrost aktywności fizycznej dziecka, np. niemowlę może podejmować próby przekręcania się z brzuszka na plecy.

Po drugim skoku rozwojowym możemy zaobserwować następujące zmiany:

  • dziecko próbuje podnosić główkę, kopie nóżkami i macha rączkami,
  • wyciąga rączki po zabawki i umie je trzymać,
  • maluch bacznie przygląda się twarzom, wsłuchuje w odgłosy,
  • wydaje krótkie odgłosy i słucha samego siebie.

Trzeci skok rozwojowy dziecka (11–12 tygodni po urodzeniu)

Około trzeciego miesiąca życia możemy zaobserwować u dziecka reakcje na zmiany w otoczeniu. Niemowlę reaguje na zmianę oświetlenia w pomieszczeniu, w którym się znajduje, wychwytuje zmiany w tonie głosu opiekunów, a także szuka źródła dźwięku. Ruchy niemowlęcia stają się mniej gwałtowne i mniej nieskoordynowane. Rozwój ruchowy w tym okresie jest najlepiej zauważalny — dziecko bawi się rączkami, chętnie potrząsa grzechotką, a gdy zacznie się nudzić nie omieszka o tym poinformować. Co najbardziej cieszy rodziców — zaczyna odpowiadać uśmiechem na uśmiech.

Po trzecim skoku rozwojowym możemy zaobserwować następujące zmiany:

  • niemowlę potrafi śledzić wzrokiem poruszającą się osobę lub przedmiot, przekręcając główkę,
  • leżąc próbuje odpychać się nóżkami,
  • maluch potrafi sprawnie łapać przedmioty dwiema rączkami,
  • odkrywa nowe dźwięki takie jak pisk i głużenie, a także robi bąble ze śliny (ćwiczy aparat mowy)
  • komunikuje znudzenie (np. płaczem, zdenerwowaniem lub długim patrzeniem na tę sama zabawkę).

Czwarty skok rozwojowy dziecka (15-19 tygodni po urodzeniu)

Od około 4–5 miesiąca życia skoki rozwojowe dają rodzicom co raz bardziej w kość. Czas trwania regresu i marudzenia wydłuża się co raz bardziej a fakt iż niemowlę jest co raz bardziej świadome otoczenia potęguje kryzys.

Od 15 tygodnia dziecko zaczyna kojarzyć relację przyczynowo-skutkową. Celowo upuszcza zabawkę wiedząc, że zostanie podniesiona przez opiekuna. Wyciąga rączki do rodzica licząc na podniesienie. Świadomie odpycha pierś lub butelkę jeśli nie chce już jeść. Ponadto lubi leżeć na brzuszku i być noszone tak, by móc obserwować otoczenie, a wydawane przez niego dźwięki często łączą się w mamamama lub babababa.

Po czwartym skoku rozwojowym możemy zaobserwować następujące zmiany:

  • dziecko z łatwością przekręca się z plecków na brzuszek lub odwrotnie,
  • próbuje raczkować oraz podpiera się na rękach i unosi tułów,
  • potrafi przekładać przedmioty z ręki do ręki,
  • świadomie zrzuca zabawki na podłogę,
  • zaczyna reagować na swoje imię i reaguje na swoje odbicie w lustrze,
  • potrafi wyrazić swoją wolę, np. odpychając pierś, gdy jest najedzone.

Piąty skok rozwojowy dziecka (22–26 tygodni po urodzeniu)

Od około szóstego miesiąca życia dziecko zaczyna widzieć i rozumieć relacje między ludźmi — od tego momentu przestaje uśmiechać się do wszystkich i może okazywać nieufność lub wręcz lęk wobec obcych lub bać się ich. W tym czasie zaobserwować można również tzw. lęk separacyjny — dziecko nie potrafi zrozumieć, że znikający z pola widzenia rodzic zaraz wróci, na co może reagować płaczem i niepokojem. Ponad to niemowlę zaczyna poruszać się z coraz lepszą koordynacją — macha rączką na pożegnanie czy klaszcze w dłonie.

Po piątym skoku rozwojowym możemy zaobserwować następujące zmiany:

  • dziecko potrafi samodzielnie siadać,
  • chwyta małe przedmioty palcem wskazującym i kciukiem,
  • potrafi trzymając przedmioty w obu dłoniach uderzać nimi o siebie,
  • wodzi wzrokiem za obrazkami w książeczce.

Szósty skok rozwojowy dziecka (33–37 tygodni po urodzeniu)

Od około 8 miesiąca rozpoczyna się intensywny rozwój inteligencji. Dziecko uczy się porządkować świat według kategorii: kojarzy przedmioty podobnie kolorystycznie, smakowo, zapachowo. Potrafi przyporządkować zabawkę np. do aut czy lalek. Kojarzy cechy wspólne psa na obrazku i rzeczywistego zwierzęcia. Ponadto zacznie samodzielnie inicjować zabawy, zacznie okazywać niezadowolenie lub nawet zazdrość w związku z danym zachowaniem rodziców. Maluch zacznie również przejawiać samodzielność w prostych czynnościach, jak np., jedzenie.

 Po szóstym skoku rozwojowym możemy zaobserwować następujące zmiany:

  • maluch rozpoznaje kształty, kolory, smaki, dźwięki i jest w stanie je odpowiednio przyporządkować.
  • dziecko zaczyna manifestować swoje poczucie humoru, żartuje chcąc wzbudzić śmiech opiekunów
  • robi miny i gesty do swojego odbicia w lustrze,
  • niemowlę chętnie przejmuje inicjatywę w zabawie.

Siódmy skok rozwojowy dziecka (41–46 tygodni po urodzeniu)

Tuż przed pierwszymi urodzinami malucha możemy zaobserwować, że dziecko jest świadome zdarzeń następujących po sobie — zabawki po zabawie są sprzątane, ubrania po zdjęciu chowane do kosza na pranie, talerze po zjedzeniu myte itp. Chętnie bawi się zabawkami wymagającymi przyporządkowana lub dopasowania, np. klocki czy proste puzzle. Uczy się prostych słów oraz odgłosów zwierząt, naśladuje czynności domowe wykonywane przez rodziców. Ponadto roczny maluch świadomie i zdecydowanie używa słowa “nie”.

Po siódmym skoku rozwojowym możemy zaobserwować następujące zmiany:

  • dziecko wskazuje rzeczy i prosi o nazwanie ich,
  • potrafi dopasowywać kształty, naśladuje głosy zwierząt, uczy się prostych słów
  • próbuje rysować na papierze,
  • wspina się, gdy chce czegoś dosięgnąć i schodzi tyłem np. z kanapy lub krzesełka,
  • odważa się stawiać pierwsze samodzielne kroki.
Kontakt

Jeśli masz pytania napisz lub zadzwoń!

Nasi eksperci są do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku od 07:00 do 15:00

Kontakt

Majówkowa Wyprzedaż Rabaty do -60%!